Hadis ke-7 | Hukum Air - Terjemah Ibanatul Ahkam

Redaksi Hadis ke-7

   ٧ - عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا: "أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَغْتَسِلُ بِفَضْلِ مَيْمُونَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا أَخْرَجَهُ  مُسْلِمٌ. وَلِأَصْحَابِ السُّنَنِ: "اغْتَسَلَ بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي جَفْنَةٍ، فَجَاءَ يَغْتَسِلُ مِنْهَا، فَقَالَتْ: إِنِّي كُنت جُنُبًا، فَقَالَ: إِنَّ الْمَاءَ لَا يَجْنُبُ. وَصَحَّحَهُ التَّرْمِذِيُّ، وَابْنُ خُزَيْمَةً
7. Dari Ibnu 'Abbas radhiallahu 'anhuma, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sering mandi menggunakan air lebihan dari bekas milik Maimunah. Riwayat ini disebutkan dalam kitab Muslim. Riwayat yang diajukan oleh para penghimpun Sunan disebutkan sebagai berikut: "Salah seorang istri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi menggunakan air yang terdapat di dalam sebuah bejana, kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam datang dan mandi dengan menggunakan air bejana tersebut. Istri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang baru saja selesai mandi berkata: 'Saya baru saja mandi karena junub.' Setelah mendengar hal tersebut, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: 'Air itu sebenarnya tidak najis.' Hadis ini dinilai sahih oleh al-Tirmidzi dan Ibn Khuzaimah."

Makna Umum Hadis

Hadis ini mengandungi makna bahawa seorang lelaki dibolehkan bersuci dari sisa air yang telah digunakan oleh isterinya. Selagi seorang lelaki dibolehkan bersuci dari sisa air lebihan isterinya, maka secara qiyas seorang wanita juga dibolehkan pula bersuci dari air lebihan suaminya. Dalam dua keadaan tersebut, hukum air lebihan itu adalah suci lagi menyucikan, sebab air tersebut tidak najis. Oleh itu, Nabi (s.a.w) bersabda kepada isterinya: "Sesungguhnya air ini tidak najis," untuk menetapkan dan mengukuhkan hukum kesucian air tersebut. Ini antara kemudahan agama Islam dan betapa mudah hukum-hakamnya untuk diamalkan.

Analisa Lafadz

"بفضل ميمونة", dengan air sisa mandi Maimunah. Maimunah binti al-Harits al- Hilaliyah. Nama aslinya ialah Barrah, lalu Rasulullah (s.a.w) mengganti namanya menjadi Maimunah. Beliau adalah makcik 'Abdullah ibn 'Abbas, dikahwini oleh Nabi (s.a.w) pada tahun ke-7 Hijriah. Sesudah perkahwinannya dengan Maimunah, Nabi (s.a.w) tidak berkahwin lagi. Ibn 'Abbas, Yazid ibn al-'Asham dan sejumlah sahabat yang lain telah mengambil riwayat daripadanya. Beliau meninggal dunia pada tahun 51 Hijriah di Lembah Saraf.

"جفنة", bejana besar, bentuk jamaknya ialah jifaan dan jifanaat. Lafaz ini ber- ta'alluq (berkaitan) dengan lafaz yang tidak disebutkan yang berkedudukan sebagai haal (kata keterangan keadaan) kepada fa'il lafaz "J". Bentuk lengkapnya ialah: "Dengan memasukkan tangannya ke dalam bejana itu untuk mengambil air." Dengan kata lain, Siti Maimunah mandi dari bejana itu dengan menggunakan tangannya sebagai alat untuk mengambilnya.

"ولاصحب السنن", iaitu Abu Dawud, al-Nasa'i, al-Tirmizi, dan Ibn Majah. "", sesungguhnya aku baru mandi junub. Junub ialah orang yang diwajibkan mandi besar kerana bersetubuh atau mengeluarkan air mani. Konteks kalimatnya menunjukkan bahawa Maimunah baru sahaja mandi dari air bejana itu.

 لا يَجْنُبْ tidak najis

Unsur Fikih

  1. Lelaki diizinkan mandi menggunakan sisa air yang telah digunakan oleh isterinya. Kemudian, analoginya dapat diterapkan bahwa seorang wanita juga diizinkan mandi menggunakan sisa air yang telah digunakan oleh suaminya.
  2. Sisa air tersebut dianggap suci dan berfungsi untuk membersihkan, karena air tersebut tidak terkontaminasi oleh najis.
  3. Orang yang memiliki kedudukan lebih tinggi diperbolehkan menggunakan bekas yang digunakan oleh orang yang berada pada posisi lebih rendah, dan hal ini merupakan prinsip hukum yang telah ditetapkan.
  4. Mandi menjadi wajib ketika seseorang dalam keadaan junub.

Tentang Perawi Hadis

Ibnu 'Abbas (R.A.), nama aslinya adalah 'Abdullah ibn 'Abbas al-Hasyimi, anak lelaki dari paman Rasulullah SAW. Beliau adalah sahabat Rasulullah SAW, sekaligus ulama umat ini, pakar fiqih, dan juru tafsir al-Qur'an. Ibnu 'Abbas meriwayatkan 1.600 hadis. Khalifah 'Umar ibn al-Khattab (R.A.) sering meminta nasihatnya dan mengundangnya untuk membantu memecahkan masalah-masalah yang kompleks. Khalifah 'Umar (R.A.) sering mengakui keilmuannya yang mendalam. Ibnu 'Abbas dilahirkan tiga tahun sebelum hijrah dan meninggal dunia pada tahun 68 Hijriyah di al-Tha'if, serta dimakamkan di kota tersebut.

Baca selanjutnya Hadis ke-8 Terjemah Ibanatul Ahkam

Next Post Previous Post